Хто несе відповідальність за пошкодження автомобіля у разі незадовільного стану дорожнього покриття?

У лютому 2019 року Касаційний цивільний суд у складі Верховного Суду зробив висновок про те, що відповідальність за незадовільний стан доріг несе саме балансоутримувач цієї дороги. (ВС/КЦС № 0508/1310/2012 від 13.02.2019)

 

Як відомо, Україна наразі займає одне з найнижчих місць у Світі за якістю доріг, тому нерідко трапляються випадки, коли через неякісне дорожнє покриття відбувається пошкодження транспортного засобу.  Виникає питання, хто ж саме має відповідати за належний стан дорожнього покриття та, у разі необхідності, відшкодовувати збитки водію, який попав у дорожньо-транспортну пригоду або іншим чином пошкодив належний йому автомобіль через неналежний стан дорожнього покриття?

На це питання дав відповідь Касаційний цивільний суд у складі Верховного Суду (далі – ВС КЦС) у своїй Постанові від 13.02.2019 року.  В даній справі, ВС КЦС зробив наступні висновки, які пропонуються Вашій увазі.

  1. Відповідно до частини першої статті 16 Закону України «Про дорожній рух» водій має право на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки руху.
  2. Відповідно до частини першої статті 24 Закону України «Про дорожній рух» власники доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважені ними органи, несуть відповідальність за створення безпечних умов руху на дорогах, вулицях та залізничних переїздах, що знаходяться у їх віданні.
  3. За змістом статті 10 Закону України «Про автомобільні дороги» державне керування автомобільними дорогами загального користування здійснює Державна служба автомобільних доріг України, що є центральним органом виконавчої влади, діяльність якої направляється й координується Кабінетом Міністрів України через керівника центрального органу виконавчої влади в області транспорту і який має свої органи керування на місцях.
  4. У даному випадку органом державного керування автомобільними дорогами загального користування є Служба автомобільних доріг, у власності якої перебувають всі автомобільні дороги загального користування області.
  5. При цьому згідно з положеннями ст. 9 Закону України «Про дорожній рух» до компетенції власників автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважених ним органів у сфері дорожнього руху належить: компенсація витрат власникам транспортних засобів, якщо дорожньо-транспортні пригоди сталися з причин незадовільного експлуатаційного утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, за рішенням судових органів.
  6. За матеріалами справи між Службою автомобільних доріг у області та облавтодором укладено договорі відповідно до умов якого Служба автомобільних доріг доручила облавтодору виконати роботи з поточного ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування і зобов’язалася прийняти і оплатити виконання робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування.
  7. При цьому згідно вказаного договору облавтодор бере на себе зобов’язання з врегулювання спорів при виникненні дорожньо-транспортних пригод, розгляд справ у судових органах, відшкодування завданих збитків.
  8. Згідно ст. 1193 ЦК України, якщо груба необережність потерпілого сприяла виникненню або збільшенню шкоди, то залежно від ступеня вини потерпілого (а в разі вини особи, яка завдала шкоди, – також залежно від ступеня її вини) розмір відшкодування зменшується, якщо інше не встановлено законом.
  9. Водночас працівника облавтодору притягнуто до адміністративної відповідальності за ч. 4 ст. 140 КУпАП, відповідно до якої до адміністративної відповідальності може бути притягнута особа за порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху при утриманні автомобільних доріг і вулиць, залізничних переїздів, інших дорожніх споруд, невжиття заходів щодо своєчасної заборони або обмеження руху при виникненні умов, які загрожують безпеці руху, або неприйняття своєчасних заходів до відновлення безпечних умов для руху, що спричинили створення аварійної обстановки або пошкодження транспортних засобів, вантажів, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна.
  10. Таким чином притягнення працівника облавтодору до адміністративної відповідальності, також свідчить про наявність і його вини, як працівника відповідача, у незабезпеченні безпеки дорожнього руху при утриманні автомобільних доріг.
  11. Відповідно до ст. 1172 ЦК України юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов’язків.

Таким чином відповідно до договору між Службою автомобільних доріг та облавтодором, останній на ділянці виробництва несе відповідальність за технічний стан доріг, безпеку руху а також несе відповідальність за відшкодування збитків, заподіяних фізичним або юридичним особам при виникненні дорожньо-транспортних пригод, пов’язаних з незадовільними дорожніми умовами, згідно із чинним законодавством, при цьому учасник несе відповідальність за незабезпечення безпеки дорожнього руху згідно з чинними нормативами при виконанні підрядних робіт (послуг), якщо ці порушення виникли з вини учасника та призвели до дорожньо-транспортної пригоди; невиконання або неналежне виконання робіт, у межах виділених коштів на фінансування та відповідних планів-завдань замовника.

З повним текстом постанови, Ви можете ознайомитись за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua/Review/80783140