Суд сятгнув шкоду на користь автовласника з продавця пального неналежної якості

У липні 2019 року Касаційний цивільний суд у складі Верховного Суду ухвалив остаточне Рішення про стягнення моральної та матеріальної шкоди через продаж неналежної якості.

 

У січні 2017 року Позивач звернувся до суду із позовом  до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОГ РІТЕЙЛ», у якій просив стягнути з відповідача на його користь у відшкодування завданих матеріальних збитків у сумі 34 055, 99 грн та відшкодувати моральну шкоду в сумі 20 000, 00 грн.

Зазначав, що у червні 2016 року здійснив заправку свого автомобіля марки «БМВ», обладнаного дизельним двигуном, на автозаправній станції «ВОГ». Зупинившись біля колонки та повідомивши заправнику, що він заправляє дизельне пальне, він вирушив на касу, назвав номер колонки та повідомив, що заправляється на 250, 00 грн, розрахувався, сів в авто і поїхав. Від`їхавши від заправки приблизно 5-6 км, він зупинився на стоянці, проте надалі завести двигун не зміг, оскільки виявилося, що його автомобіль знаходиться у несправному стані. Він був вимушений викликати евакуатор і звернутися на СТО для проведення ремонту автомобіля. З`ясувалося, що працівник АЗС заправив його авто замість дизельного пального бензином марки А-95. Він відразу звернувся до АЗС для врегулювання спірної ситуації, проте начальник АЗС категорично відмовилася визнати помилку АЗС, поводилася з ним грубо, у зв`язку з чим він був змушений викликати поліцію та написати відповідну заяву. На підставі його заяви працівниками поліції проведено перевірку та з`ясовано, що заправку його автомобіля здійснював працівник АЗС “ВОГ” .

У зв`язку з помилкою працівника заправки він був змушений здійснити ремонт автомобіля на суму 4 023, 84 грн та 29 348, 15 грн, користувався послугами евакуатора на суму 684, 00 грн. 

Суд першої інстанції, з Рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції задовольнив позов частково, зазначивши, що позивач на обґрунтування позову надав докази, які свідчать про те, що діями працівників відповідача йому завдано шкоди, внаслідок заправки його автомобіля невідповідним пальним. У свою чергу, відповідач не надав доказів, які свідчили б про відсутність у діях його працівників вини у заподіянні шкоди позивачу. Даних про проведення службової перевірки та результатів такої перевірки відповідачем суду не надано. Службова записка оператора АЗС, який, так само як і інші працівники АЗС, не був допитаний як свідок в судовому засіданні, оскільки таких клопотань представником відповідача не заявлялось при розгляді справи, не може бути належним доказом того, що автомобіль позивача було заправлено бензином замість дизельного пального на його ж прохання.

Касаційна скарга обґрунтовувалась тим, що надані позивачем докази не доводять того факту, що в автомобіль, яким керував Позивач , працівником відповідача помилково залито бензин марки А-95, а не дизельне паливо. Окрім цього, також не доведено, що рідина в автомобілі позивача за своїми характеристиками була бензином марки А-95 і була заправлена саме на АЗС відповідача.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі мають право на відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону. Згідно зі ст. 16 цього Закону  шкода, завдана внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відшкодовується відповідно до закону.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 1997 року № 1442 затверджено Правила роздрібної торгівлі нафтопродуктами, які, зокрема, визначають порядок роздрібної торгівлі бензином, дизельним пальним, гасом, маслами, мастилами. Згідно з пунктом 11 цих Правил шкода, завдана життю, здоров`ю споживача або його майну внаслідок використання нафтопродуктів неналежної якості, підлягає відшкодуванню суб`єктом господарювання в повному обсязі та в порядку, установленому законодавством.

Отже, суд виходив з того, що заправка автомобіля, обладнаного дизельним двигуном, бензином з точки зору чинного законодавства є продажем продукції з дефектом, оскільки призвело до виходу з ладу автомобіля позивача.

До спірних правовідносин, враховуючи існування між сторонами споживчих відносин, підлягають застосуванню відповідні правила Закону України «Про захист прав споживачів», а також спеціальні правила про роздрібну купівлю-продаж.

Стосовно доводів відповідача суд зазначив, що за змістом ст. 1166 ЦК України особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Тобто відсутність вини у завданні шкоди повинен доводити сам завдавач шкоди, а позивач доводить лише факти, на яких ґрунтуються його позовні вимоги.

Таким чином суд застосував презумпцію вини завдавача шкоди.

З повним текстом Постанови ВС КЦС ви можете ознайомитись за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua/Review/83301840